Sídlo firmy

Jaromíra Matuška 12/24, 700 30 Ostrava - Dubina

Telefon

+420 604 894 334

E-mail

info@bepo.cz

Blog o BOZP - vybraný příspěvek
Blog o BOZP PO - vybraný příspěvek
Bezpečnost práce: dodržování předpisů BOZP použitím OOPP při práci

Bezpečnost práce: Ucelené informace a průvodce BOZP [2024]

Bezpečnost práce, známá jako BOZP, je zásadní pro zaměstnavatele i zaměstnance. Zajištění bezpečnosti při práci není jen povinností, ale nezbytností pro ochranu zdraví všech pracovníků. V tomto článku se dozvíte základní povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců, právní předpisy a kdo kontroluje oblast BOZP. Zjistěte, jak můžete přispět k bezpečnějšímu pracovnímu prostředí!

Co to je bezpečnost práce (BOZP)?

Bezpečnost práce je zkrácený výraz pro pojem “Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (zkratka: BOZP)”.

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci zahrnuje komplexní přístup k ochraně zaměstnanců před riziky spojenými s pracovním prostředím a je stěžejním prvkem v pracovním procesu z pohledu dodržování právních předpisů a podpory produktivity.

Oblast BOZP je regulována širokou škálou právních a ostatních předpisů.

Nejdůležitější z těchto právních předpisů jsou:

  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění;
  • Zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, v platném znění;
  • Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v platném znění;
  • Zákon č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení, v platném znění;
  • Nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí, v platném znění;
  • Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technický zařízení, přístrojů a nářadí, v platném znění;
  • Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, v platném znění.

Kdo je zodpovědný za bezpečnost na pracovištích?

Zaměstnavatel je zodpovědný za bezpečnost vlastních zaměstnanců a také všech ostatních osob, které se s jeho vědomím vyskytují na jeho pracovištích. Pokud na jednom pracovišti pracuje více zaměstnavatelů, musí se mezi sebou vzájemně písemně informovat o rizicích a stanovených opatřeních a také spolupracovat při zajištění BOZP.

Kdo je povinen zajistit bezpečnost práce?

Zaměstnavatel musí zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při výkonu práce s ohledem na zjištěná rizika možného ohrožení života a zdraví. Péče o bezpečnost práce a ochranu zdraví je nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení v rozsahu jejich pravomocí.

Jaké jsou základní povinnosti zaměstnavatele v oblasti BOZP?

Níže uvádíme některé základní povinnosti zaměstnavatelů v BOZP:

  1. Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci: Zaměstnavatel musí zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců s ohledem na rizika ohrožení jejich života a zdraví.
  2. BOZP pro všechny osoby na pracovišti: Povinnost zajišťovat BOZP se vztahuje na všechny osoby na pracovišti. Náklady na bezpečnost práce hradí zaměstnavatel.
  3. Vyhledávání a minimalizace rizik: Zaměstnavatel musí soustavně vyhledávat rizika ohrožení života a zdraví zaměstnanců, zjišťovat jejich příčiny a přijímat opatření k jejich odstranění nebo minimalizaci.
  4. Zakázané práce: Zaměstnavatel nesmí připustit, aby zaměstnanec vykonával zakázané práce nebo práce neodpovídající jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti.
  5. Informování o kategorizaci prací: Zaměstnavatel musí informovat zaměstnance o zařazení jejich práce do příslušné kategorie podle zákona č. 258/2000 Sb. a vyhlášky č. 432/2003 Sb., vše v platném znění.
  6. Informace a pokyny o BOZP: Zaměstnavatel musí zajistit dostatečné a přiměřené informace a pokyny o BOZP, zejména pro zaměstnance na dobu určitou, agenturní zaměstnance a mladistvé.
  7. Informace pro zaměstnance jiných zaměstnavatelů: Zaměstnavatel musí zajistit, aby zaměstnanci jiných zaměstnavatelů obdrželi před zahájením práce vhodné informace a pokyny k BOZP.
  8. Objasnění pracovních úrazů: Zaměstnavatel musí objasnit příčiny a okolnosti pracovních úrazů za účasti zaměstnance, svědků a odborové organizace.
  9. Evidence úrazů: Zaměstnavatel musí vést evidenci všech úrazů v knize úrazů, i když nezpůsobily pracovní neschopnost nebo trvaly méně než 3 dny.
  10. Dokumentace pracovních úrazů: Zaměstnavatel musí vyhotovovat záznamy a vést dokumentaci o všech pracovních úrazech s pracovní neschopností delší než 3 dny nebo s úmrtím zaměstnance.
  11. Osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP): Zaměstnavatel musí vybavit zaměstnance OOPP, pokud nelze rizika odstranit jinými opatřeními. OOPP se poskytují podle nařízení vlády č. 390/2021 Sb., v platném znění.
  12. Technologické a bezpečné pracovní postupy: Zaměstnavatel musí seznámit zaměstnance s technologickými a bezpečnými pracovními postupy.
  13. Bezpečná obsluha a údržba: Zaměstnavatel musí seznámit zaměstnance s návody pro bezpečnou obsluhu a údržbu strojů, zařízení a nářadí.
  14. Bezpečnostní listy: Zaměstnavatel musí seznámit zaměstnance s bezpečnostními listy nebezpečných chemických látek a směsí.
  15. Ověření znalostí: Zaměstnavatel musí ověřit znalosti zaměstnanců z předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení.
  16. Vstupní školení: Provést v den nástupu pracovníka do práce. Seznámit zaměstnance s právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP), které musí při své práci dodržovat. Následně provádět periodické školení zaměstnanců ve stanovených lhůtách.
  17. Ověření odborné způsobilosti: Ověřit platnost dokladů o odborné způsobilosti potřebných k výkonu činnosti zaměstnance, které získal před nástupem do organizace (např. obsluha zemních strojů, montáž lešení, svářečské práce).
  18. Zdravotní způsobilost: Ověřit zdravotní způsobilost zaměstnance na základě pracovnělékařské prohlídky provedené ve zdravotnickém zařízení poskytujícím pracovnělékařské služby.
  19. Doba zácviku: Stanovit dobu zácviku na pracovišti a odpovědnou osobu, pod jejímž vedením bude pracovník pracovat.
  20. Dokumentace školení: Vést dokumentaci o provedených školeních, poskytnutých informacích a pokynech.
  21. Seznámení s místními podmínkami: Seznámit zaměstnance s místními podmínkami na pracovišti před přidělením práce. Informovat o rizicích možného ohrožení zdraví a života a opatřeních k jejich odstranění nebo snížení.
  22. Informování zaměstnankyň: Informovat zaměstnankyně o expozici rizikovým faktorům poškozujícím plod v těle matky. Seznámit těhotné zaměstnankyně, kojící zaměstnankyně a zaměstnankyně do devátého měsíce po porodu s riziky a jejich možnými účinky na těhotenství, kojení nebo zdraví.
  23. Nahlížení do evidence: Umožnit zaměstnanci nahlížet do evidence vedené v souvislosti se zajišťováním bezpečnosti práce.
  24. Poskytnutí první pomoci: Zajistit zaměstnancům poskytnutí první pomoci.
  25. Bezpečné odměňování: Nepoužívat způsob odměňování, který by vedl k ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců.
  26. Zákaz kouření: Zajistit dodržování zákazu kouření na pracovištích podle právních předpisů.
  27. Informace a pokyny: Zajistit informace a pokyny při přijetí zaměstnance, převedení, přeložení, změně pracovních podmínek, pracovního prostředí, pracovních prostředků, technologie a pracovních postupů. Vést dokumentaci o těchto informacích a pokynech.
  28. Kontrola dodržování předpisů: Pravidelně kontrolovat, zda zaměstnanci dodržují právní a ostatní předpisy k zajištění BOZP.
  29. Kontroly zařízení: Provádět pravidelné kontroly zařízení z hlediska bezpečnosti provozu nejméně jednou za 12 měsíců, pokud právní předpis nebo dokumentace výrobce nestanoví jinak.
  30. Prověrky BOZP: Organizovat nejméně jednou ročně prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech pracovištích a zařízeních zaměstnavatele, ve spolupráci s odborovou organizací a zástupcem zaměstnanců pro BOZP. Odstraňovat zjištěné nedostatky.
  31. Stanovení termínů kontrol: Zajistit stanovení termínů, lhůt a rozsahu kontrol, zkoušek, revizí, údržby, oprav a rekonstrukce technického vybavení pracoviště, včetně pracovních a výrobních prostředků a zařízení, s ohledem na jejich provedení, doporučení výrobce a způsob používání.

A jaké jsou z pohledu BOZP povinnosti zaměstnance?

Každý zaměstnanec je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně opomenutí při práci. Znalost základních povinností vyplývajících z právních a ostatních předpisů a požadavků zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance.

Z pohledu bezpečnosti práce je zaměstnanec povinen

  1. Účast na školeních BOZP: Zaměstnanci se musí účastnit školení zaměřených na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, včetně ověření svých znalostí.
  2. Pracovnělékařské prohlídky: Zaměstnanci jsou povinni podrobit se pracovnělékařským prohlídkám, vyšetřením nebo očkováním.
  3. Dodržování předpisů a pokynů: Zaměstnanci musí dodržovat právní a ostatní předpisy a pokyny zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s nimiž byli řádně seznámeni.
  4. Bezpečné pracovní postupy: Zaměstnanci musí dodržovat stanovené pracovní postupy, používat stanovené pracovní prostředky, dopravní prostředky, osobní ochranné pracovní prostředky a ochranná zařízení, a svévolně je neměnit a nevyřazovat z provozu.
  5. Zákaz požívání alkoholu a návykových látek: Zaměstnanci nesmí požívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato pracoviště. Zákaz se nevztahuje na zaměstnance pracující v nepříznivých mikroklimatických podmínkách, pokud požívají pivo se sníženým obsahem alkoholu, a na zaměstnance, u nichž je požívání těchto nápojů součástí plnění pracovních úkolů.
  6. Oznamování nedostatků: Zaměstnanci musí oznamovat svému nadřízenému nedostatky a závady na pracovišti, které ohrožují nebo by mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví zaměstnanců.
  7. Odstraňování nedostatků: Zaměstnanci se musí podle svých možností podílet na odstraňování nedostatků zjištěných při kontrolách orgánů.
  8. Oznamování pracovních úrazů: Zaměstnanci musí bezodkladně oznamovat svůj pracovní úraz, pokud jim to zdravotní stav dovolí, a pracovní úraz jiného zaměstnance nebo jiné fyzické osoby, jehož byli svědky.
  9. Testování na alkohol a návykové látky: Zaměstnanci se musí podrobit zjištění, zda nejsou pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, na pokyn oprávněného vedoucího zaměstnance.

Co musí obsahovat BOZP?

BOZP zahrnuje veškeré relevantní informace týkající se zabezpečení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Obsahuje například organizační zásady k zajištění BOZP, postupy pro soustavné vyhledávání a hodnocení rizik bezpečnosti práce, kategorizaci prací ve smyslu zákona č. 258/2000 Sb., evakuační plány, seznam používaných nebezpečných chemických látek a směsí, stanovení pracovních úkolů a povinností, a také pokyny pro používání osobních ochranných pracovních prostředků a dalších aspektů.

Kdo kontroluje bezpečnost práce?

Kontrolu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci u právnických a podnikajících fyzických osob provádějí kontrolní orgány, a to konkrétně Státní úřad inspekce práce (zkratka: SÚIP) nebo Krajské hygienické stanice (zkratka: KHS) příslušné podle kraje případně místa podnikání. Při svých kontrolách se inspektoři z příslušného Oblastního inspektorátu práce (zkratka: OIP) zaměřují především na to, zda si podnikatelé plní své povinnosti, které upravuje § 3 zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, v platném znění.

Další příspěvky